Vill du skapa annonser på Google som genererar fler leads? Då är samtalsannonser (Call Only Ads) ett utmärkt val för att nå ut till potentiella kunder och öka försäljningen.
Men hur gör man för att skapa en effektiv Google annonsering som genererar nya kunder? I detta blogginlägg tänkte vi dela med oss av våra bästa tips och tricks för att optimera din Google annonsering och öka antalet leads.
Läs vidare för att lära dig hur du kan skapa annonser på Google som tar din leadsgenerering till nya nivåer.
Vad är samtalsannonser i Google Ads?
Samtalsannonser (Call-Only Ads) i Google Ads är en typ av annonsering som är skapad för att uppmuntra kunder att ringa upp ditt företag och visas endast på enheter som kan göra telefonsamtal. Istället för att annonsen länkar till din hemsida, (som en vanlig sökordsannons) kommer användarens klick att omedelbart ringa upp ditt företag.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:
Samtalsannonser i Google Ads innehåller följande information:
- Företagsnamn
- Telefonnummer
- Webbplatsens URL
- Beskrivning
Du kan ställa in vilken tid på dygnet och dag annonserna ska visas. Så oroa dig inte, du kommer inte att få några telefonsamtal när du har stängt.
Vad är fördelarna med samtalsannonser?
Det finns flera fördelar med att använda sig av samtalsannonser. För det första kan de hjälpa till att öka försäljningen genom att få fler leads. Du betalar när någon ringer till ditt företag, inte när annonsen visas. Denna annonseringsmetod kan vara användbar för företag som vill få direkt kontakt med sina kunder via telefon, t.ex. för att ge dem mer information, offertförfrågan eller ta emot beställningar.
För det andra kan samtalsannonser hjälpa till att öka konverteringarna genom att ge användarna en enkel väg att interagera med företaget. Eftersom annonsen går att interagera med en ”ringa-knapp” kan det vara ett bra sätt att generera fler leads.
För det tredje kan samtalsannonser vara användbara för företag som har en stor andel av sin försäljning via telefonsamtal. Dessa annonser på Google ger en chans att få fler samtal från målgruppen, vilket kan öka försäljningen ytterligare.
Innan du kommer igång
Innan du kommer igång med samtalsannonser behöver du sätta upp konverteringsspårning. Genom att använda konverteringsspårning kan man se hur många leads eller genomförda köp annonserna genererar, och detta ger möjlighet att optimera annonserna för att få bästa möjliga resultat.
Hur du sätter upp konverteringsspårning
Att sätta upp konverteringsspårning i Google Ads är oerhört viktigt eftersom det ger dig möjlighet att analysera och mäta exakt vad ni får ut av er Google annonsering.
Här är steg för steg-guide för hur man sätter upp konverteringsspårning i Google Ads:
1. Öppna Google Ads och välj ”Konverteringar”
Öppna ditt Google Ads-konto. Gå till verktygsfältet i Google Ads och välj ”Konverteringar” från menyn.
2. Välj ”Ny konverteringsåtgärd”
Klicka på den blå knappen ”Ny konverteringsåtgärd.”
3. Välj att spåra ”Telefonsamtal”
En ruta kommer att visas med olika spårningsalternativ. Eftersom du vill generera fler leads via samtalsannonser, välj ”Telefonsamtal” och ”Samtal från annonser via samtalstillägg eller samtalsannonser.”
4. Rekommenderade inställningar
För att samtalsannonserna ska spåras korrekt rekommenderar vi följande inställningar:
- Optimera mål och åtgärder: Potentiella kunder via telefon, Primär åtgärd
- Konverteringsnamn: Till exempel (Konverteringsspårning, Telefonsamtal)
- Värde: Använd inget värde
- Antal: En konvertering
- Samtalslängd: 1 sekund
- Konverteringsperiod: 30 dagar
- Attributionsmodell: Datadriven
Klicka på ”Skapa och fortsätt”, nu är du redo för att skapa samtalsannonser.
Hur du skapar annonser på Google som genererar leads
Och nu till den roliga biten. Att sätta upp samtalsannonser i Google Ads. Ingen fara, det är enkelt med rätt instruktioner.
1. Öppna Google Ads och skapa en ny kampanj
Logga in på ditt Google Ads-konto (tidigare känt som Google AdWords) och gå till kampanjer. Klicka sedan på ”Ny kampanj.”
2. Välj ”Potentiella kunder” som kampanjmål
En ruta kommer att visas med olika kampanjmål. Eftersom du vill generera fler kunder via telefonsamtal, välj ”Potentiella kunder”.
3. Välj konverteringsmål
Här väljer du ”Potentiella kunder via telefon” som vi skapade tidigare i blogginlägget. Som standard kommer alla konverteringsmål att väljas. Genom att klicka på de 3 punkterna bredvid ett konverteringsmål kan du ta bort den genom att välja ”Ta bort målet.”
4. Välj en kampanjtyp
Eftersom vi ska skapa samtalsannonser, väljer vi ”Sök” som kampanjtyp.
5. Välj kampanjmål och namnge kampanjen
En ytterligare ruta visas nedanför, där du ska välja hur du vill uppnå ditt mål när någon klickar på din annons. Vi väljer ”Telefonsamtal” och anger Sverige som land och företagets telefonnummer. Efter det kan du namnge kampanjen och klicka ”Fortsätt.”
6. Välj en budstrategi
För nya kampanjer rekommenderar vi att du börjar med ”Klick” (Maximize clicks) och anger en gräns för högsta CPC-bud, så mycket som du är villig att betala per telefonsamtal.
7. Välj din geografiska plats, nätverk och språk
Vanligtvis använder vi inte Googles Söknätverk eftersom det inte går att bestämma eller se vilka webbplatser man annonserar på, men för dessa annonser på Google kan det fungera.
Därefter väljer du de platser du vill rikta in dig på. Glöm inte att utöka menyn ”Platsalternativ” och välj det andra alternativet under mål ”Närvaro: Personer som befinner sig på eller regelbundet besöker dina inriktade platser” På så sätt visas dina annonser för personer som bor på platsen, annars kan dina annonser visas för någon som besöker platsen.
Och till sist välj det språk som dina kunder talar, och klicka ”Nästa.”
8. Ange dina sökord
Här anger du sökorden som du vill synas för när människor söker efter dem på Google eller webbplatser som använder sig av Google Sökpartners. Genom att välja relevanta sökord ökar du chansen att rikta in dig på rätt målgrupp.
9. Skapa din samtalsannons
Snart är du klar med din Google kampanj. Fyll i ditt telefonnummer, webbplatsens URL, rubriker och beskrivningar. Tänk på att försöka matcha kundens språk för att få så hög klickfrekvens (CTR) som möjligt.
När du är klar med annonsen så ser du en förhandsgranskning på höger sida.
10. Välj en daglig budget
Här sätter du en daglig budget, vilket innebär att du anger hur mycket du vill spendera per dag på annonsering. Genom att ange en budget kan du säkerställa att annonseringen inte kostar mer än vad du har råd med, samtidigt som du kan optimera annonserna för att få så bra resultat som möjligt inom budgetramen.
11. Granska din kampanj och publicera
Granska uppgifterna och se till att allt ser ut som det ska. Detta innebär att du bör kontrollera att annonstexterna och telefonnummer är korrekta, att budgeten är rätt inställd och att du har valt rätt område och språk.
När du har granskat uppgifterna kan du klicka på ”Publicera kampanj.”
Samtalsannonser är en bra lösning för företag som vill driva kvalificerade leads via annonser på Google. Samtalsannonser kan vara särskilt lönsamma för företag som har en hög konverteringsgrad via telefonsamtal, som till exempel rörmokare, avloppsfirmor, fastighets- och skadejour, bärgare och tandvård.
Få expertstöd för att maximera din annonsering på Google. Vi är en certifierad Google Ads-byrå med kompetens inom Google Ads och har kunskapen att optimera dina annonser för bästa resultat.