Så skapar du annonser på Google som genererar leads

Google Ads annonsering med samtalsannonser för att generera fler leads

Vill du skapa annonser på Google som genererar fler leads? Då är samtalsannonser (Call Only Ads) ett utmärkt val för att nå ut till potentiella kunder och öka försäljningen.

Men hur gör man för att skapa en effektiv Google annonsering som genererar nya kunder? I detta blogginlägg tänkte vi dela med oss av våra bästa tips och tricks för att optimera din Google annonsering och öka antalet leads.

Läs vidare för att lära dig hur du kan skapa annonser på Google som tar din leadsgenerering till nya nivåer.

Vad är samtalsannonser i Google Ads?

Samtalsannonser (Call-Only Ads) i Google Ads är en typ av annonsering som är skapad för att uppmuntra kunder att ringa upp ditt företag och visas endast på enheter som kan göra telefonsamtal. Istället för att annonsen länkar till din hemsida, (som en vanlig sökordsannons) kommer användarens klick att omedelbart ringa upp ditt företag.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Google annons med en knapp för att ringa upp företaget direkt

Samtalsannonser i Google Ads innehåller följande information:

  • Företagsnamn
  • Telefonnummer
  • Webbplatsens URL
  • Beskrivning

Du kan ställa in vilken tid på dygnet och dag annonserna ska visas. Så oroa dig inte, du kommer inte att få några telefonsamtal när du har stängt.

Vad är fördelarna med samtalsannonser?

Det finns flera fördelar med att använda sig av samtalsannonser. För det första kan de hjälpa till att öka försäljningen genom att få fler leads. Du betalar när någon ringer till ditt företag, inte när annonsen visas. Denna annonseringsmetod kan vara användbar för företag som vill få direkt kontakt med sina kunder via telefon, t.ex. för att ge dem mer information, offertförfrågan eller ta emot beställningar.

För det andra kan samtalsannonser hjälpa till att öka konverteringarna genom att ge användarna en enkel väg att interagera med företaget. Eftersom annonsen går att interagera med en ”ringa-knapp” kan det vara ett bra sätt att generera fler leads.

För det tredje kan samtalsannonser vara användbara för företag som har en stor andel av sin försäljning via telefonsamtal. Dessa annonser på Google ger en chans att få fler samtal från målgruppen, vilket kan öka försäljningen ytterligare.

Innan du kommer igång

Innan du kommer igång med samtalsannonser behöver du sätta upp konverteringsspårning. Genom att använda konverteringsspårning kan man se hur många leads eller genomförda köp annonserna genererar, och detta ger möjlighet att optimera annonserna för att få bästa möjliga resultat.

Hur du sätter upp konverteringsspårning

Att sätta upp konverteringsspårning i Google Ads är oerhört viktigt eftersom det ger dig möjlighet att analysera och mäta exakt vad ni får ut av er Google annonsering.

Här är steg för steg-guide för hur man sätter upp konverteringsspårning i Google Ads:

1. Öppna Google Ads och välj ”Konverteringar”

Öppna ditt Google Ads-konto. Gå till verktygsfältet i Google Ads och välj ”Konverteringar” från menyn.

Googles verktygsfält som visar olika alternativ

2. Välj ”Ny konverteringsåtgärd”

Klicka på den blå knappen ”Ny konverteringsåtgärd.”

skapa ny konvertering i google ads för din annonskampanj

3. Välj att spåra ”Telefonsamtal”

En ruta kommer att visas med olika spårningsalternativ. Eftersom du vill generera fler leads via samtalsannonser, välj ”Telefonsamtal” och ”Samtal från annonser via samtalstillägg eller samtalsannonser.”

Konverteringsspårning för telefonsamtal i Google Ads

4. Rekommenderade inställningar

För att samtalsannonserna ska spåras korrekt rekommenderar vi följande inställningar:

  • Optimera mål och åtgärder: Potentiella kunder via telefon, Primär åtgärd
  • Konverteringsnamn: Till exempel (Konverteringsspårning, Telefonsamtal)
  • Värde: Använd inget värde
  • Antal: En konvertering
  • Samtalslängd: 1 sekund
  • Konverteringsperiod: 30 dagar
  • Attributionsmodell: Datadriven

Klicka på ”Skapa och fortsätt”, nu är du redo för att skapa samtalsannonser.

Inställningar för konverteringsspårning av telefonsamtal

Hur du skapar annonser på Google som genererar leads

Och nu till den roliga biten. Att sätta upp samtalsannonser i Google Ads. Ingen fara, det är enkelt med rätt instruktioner.

1. Öppna Google Ads och skapa en ny kampanj

Logga in på ditt Google Ads-konto (tidigare känt som Google AdWords) och gå till kampanjer. Klicka sedan på ”Ny kampanj.”

Skärmbild på en ny annonskampanj i Google Ads

2. Välj ”Potentiella kunder” som kampanjmål

En ruta kommer att visas med olika kampanjmål. Eftersom du vill generera fler kunder via telefonsamtal, välj ”Potentiella kunder”.

Olika kampanjmål för annonsering på Google

3. Välj konverteringsmål

Här väljer du ”Potentiella kunder via telefon” som vi skapade tidigare i blogginlägget. Som standard kommer alla konverteringsmål att väljas. Genom att klicka på de 3 punkterna bredvid ett konverteringsmål kan du ta bort den genom att välja ”Ta bort målet.”

En ruta som visar olika konverteringsmål i Google Ads

4. Välj en kampanjtyp

Eftersom vi ska skapa samtalsannonser, väljer vi ”Sök” som kampanjtyp.

Ett fönster som visar olika kampanjtyper för google annonser

5. Välj kampanjmål och namnge kampanjen

En ytterligare ruta visas nedanför, där du ska välja hur du vill uppnå ditt mål när någon klickar på din annons. Vi väljer ”Telefonsamtal” och anger Sverige som land och företagets telefonnummer. Efter det kan du namnge kampanjen och klicka ”Fortsätt.”

Telefonsamtal som kampanjmål i Google Ads

6. Välj en budstrategi

För nya kampanjer rekommenderar vi att du börjar med ”Klick” (Maximize clicks) och anger en gräns för högsta CPC-bud, så mycket som du är villig att betala per telefonsamtal.

Skärmbild på inställningar för budstrategi i Google Ads, där man kan välja olika alternativ för att optimera annonser

7. Välj din geografiska plats, nätverk och språk

Vanligtvis använder vi inte Googles Söknätverk eftersom det inte går att bestämma eller se vilka webbplatser man annonserar på, men för dessa annonser på Google kan det fungera.

Därefter väljer du de platser du vill rikta in dig på. Glöm inte att utöka menyn ”Platsalternativ” och välj det andra alternativet under mål ”Närvaro: Personer som befinner sig på eller regelbundet besöker dina inriktade platser” På så sätt visas dina annonser för personer som bor på platsen, annars kan dina annonser visas för någon som besöker platsen.

Och till sist välj det språk som dina kunder talar, och klicka ”Nästa.”

Kampanjinställningar för en samtalsannons som ska spåra telefonsamtal

8. Ange dina sökord

Här anger du sökorden som du vill synas för när människor söker efter dem på Google eller webbplatser som använder sig av Google Sökpartners. Genom att välja relevanta sökord ökar du chansen att rikta in dig på rätt målgrupp.

Skärmbild på ett fält i Google Ads, där man kan skriva in de sökord som annonsen ska visas för

9. Skapa din samtalsannons

Snart är du klar med din Google kampanj. Fyll i ditt telefonnummer, webbplatsens URL, rubriker och beskrivningar. Tänk på att försöka matcha kundens språk för att få så hög klickfrekvens (CTR) som möjligt.

När du är klar med annonsen så ser du en förhandsgranskning på höger sida.

Annons för en samtalskampanj för generera leads

10. Välj en daglig budget

Här sätter du en daglig budget, vilket innebär att du anger hur mycket du vill spendera per dag på annonsering. Genom att ange en budget kan du säkerställa att annonseringen inte kostar mer än vad du har råd med, samtidigt som du kan optimera annonserna för att få så bra resultat som möjligt inom budgetramen.

Skärmbild på en inställningssida för budget i Google Ads, där man kan ange hur mycket man vill spendera på annonseringen per dag

11. Granska din kampanj och publicera

Granska uppgifterna och se till att allt ser ut som det ska. Detta innebär att du bör kontrollera att annonstexterna och telefonnummer är korrekta, att budgeten är rätt inställd och att du har valt rätt område och språk.

När du har granskat uppgifterna kan du klicka på ”Publicera kampanj.”

Skärmbild på en inställningssida för Google Ads-kampanj, där man kan granska uppgifterna och publicera kampanjen när allt är klart

Samtalsannonser är en bra lösning för företag som vill driva kvalificerade leads via annonser på Google. Samtalsannonser kan vara särskilt lönsamma för företag som har en hög konverteringsgrad via telefonsamtal, som till exempel rörmokare, avloppsfirmor, fastighets- och skadejour, bärgare och tandvård.

Få expertstöd för att maximera din annonsering på Google. Vi är en certifierad Google Ads-byrå med kompetens inom Google Ads och har kunskapen att optimera dina annonser för bästa resultat.

Relaterade inlägg

Få ett prisförslag

Vi gör en individuell bedömning utifrån dina behov. Fyll i dina uppgifter så återkommer vi med ett skräddarsytt förslag!